Beberapa langkah penting proses pemutus dalam pemutus ketepatan!

Pemutus ketepatan adalah proses pemutus yang biasa dilakukan pada pengeluar pemutus keluli, tetapi perkembangan semasa tidak begitu umum seperti besi tuang dan tuangan keluli, tetapi pemutus ketepatan dapat memperoleh bentuk yang relatif tepat dan ketepatan pemutus yang relatif tinggi.

Cara pemutus ketepatan yang lebih biasa adalah dengan merancang acuan produk mengikut lakaran. Perbezaan antara pemutus ketepatan dan pemutus keluli adalah bahawa pemutus keluli harus mempunyai margin tertentu untuk diproses, sementara pemutus ketepatan dapat memiliki margin atau tidak. Corak lilin asli diperoleh dengan pemutus, dan kemudian proses pelapisan dan pengamplasan diulang pada corak lilin. Setelah kulit keras dikeringkan, corak lilin dalaman dicairkan. Langkah ini adalah penyahairan, untuk mendapatkan rongga; Setelah membakar cangkang, kita dapat memperoleh kekuatan dan kebolehtelapan udara yang cukup. Kemudian kita boleh membuang cecair logam yang diperlukan ke dalam rongga. Setelah menyejukkan, kita dapat melepaskan cengkerang dan mengeluarkan pasir, untuk mendapatkan produk siap dengan ketepatan tinggi. Kita dapat melakukan rawatan panas atau pemprosesan sejuk sesuai dengan keperluan produk.

Proses pemutus pelaburan:

1. Mengikut kehendak gambar pengguna, acuan dibahagikan kepada acuan cekung atas dan bawah, yang dilengkapkan dengan proses penggilingan, putaran, penggerudian dan proses lain. Bentuk lubang acuan harus selaras dengan separuh produk. Kerana acuan lilin digunakan terutamanya untuk pembuatan lilin industri, kita perlu memilih bahan aloi aluminium dengan kekerasan rendah, keperluan rendah, harga rendah, berat ringan dan rendah takat lebur sebagai acuan.

2. Setelah memilih bahan aloi aluminium yang baik, kita dapat menggunakan aloi aluminium ini untuk menghasilkan sebilangan besar model pepejal lilin perindustrian. Dalam keadaan biasa, cetakan lilin perindustrian yang padat hanya dapat menghasilkan satu produk kosong.

3. Apabila corak lilin sudah siap, perlu mengubah margin di sekitar corak lilin. Setelah membuang benda berlebihan di permukaan, perlu melekatkan corak lilin tunggal di kepala yang telah disediakan.

4. Kami mempunyai sebilangan kepala acuan lilin yang dilapisi dengan gam industri, dan kemudian disemprotkan secara merata dengan lapisan pertama pasir silika tahan api dan suhu tinggi. Partikel pasir jenis ini sangat kecil dan halus, yang dapat memastikan bahawa permukaan akhir kosong licin.

5. Kemudian letakkan corak lilin di kilang di mana kita menetapkan suhu bilik untuk pengeringan udara semula jadi, tetapi tidak boleh mempengaruhi perubahan bentuk corak lilin dalaman. Masa pengeringan udara semula jadi bergantung pada kerumitan dalaman acuan. Secara amnya, masa pengeringan udara pertama adalah sekitar 5-8 jam.

6. Apabila corak lilin dikeringkan di udara, lapisan gam industri diperlukan di permukaan corak lilin, dan lapisan pasir kedua disembur di permukaan. Partikel pasir di lapisan kedua lebih besar dan kasar daripada lapisan pertama. Setelah menyentuh lapisan pasir kedua, sebagai lapisan pertama, lakukan pengeringan udara semula jadi

7. Setelah lapisan kedua pasir dikeringkan secara semula jadi, lapisan ketiga, lapisan keempat dan lapisan kelima peletupan pasir akan dilakukan berturut-turut. Keperluan peledakan pasir: kita perlu menyesuaikan masa pelapisan pasir mengikut keperluan permukaan dan isipadu produknya. Secara amnya, kekerapan penutupan pasir adalah kira-kira 3-7 kali. Saiz zarah setiap sandblasting berbeza, pasir setiap proses lebih kasar daripada yang sebelumnya, dan masa pengeringan udara juga berbeza. Umumnya, tempoh pengamplasan pada corak lilin lengkap mungkin sekitar 3-4 hari.

Some important steps of the casting process in precision castings

Masa pengeposan: 06-06-2021